HOKEJBAL V KRAJÍCH
OHbL - Moravskoslezský kraj OHbL - Olomoucký kraj OHbL - Zlínský kraj
MENU RSHb MORAVA-SEVER
MS 2017 - PARDUBICE
MS 2017 - vstupenky
ADMINISTRACE SOUPISEK
Administrace soupisek
ADRESA RSHb
Adresa RSHb

RSHb Morava Sever
Sokolovská 1176/12
708 00 Ostrava-Poruba

ič: 22769129
číslo účtu: 107-1344600207/0100

KANCELÁŘ RSHb
Kancelář RSHb

SPŠ Karviná – Hranice
Žižkova 1818
733 01 Karviná – Hranice

Úřední den: ÚTERÝ 16:00 - 18:00

POJIŠTĚNÍ ČLENŮ ČMSHb

Logo Kooperativa

ČTENÍ DOKUMENTŮ PDF

Logo Acrobat

Nemůžete číst dokumenty ve formátu PDF? V tom případě Vám chybí nainstalovaný Acrobat Reader. Program je zdarma a po nainstalování Vám tuto chybu odstraní. Stáhnout si jej můžete ZDE!

PARTNER RSHb
Bail - partner RSHb Moravskoslezský kraj Moravskoslezský kraj
FACEBOOK
Facebook page RSHb
AKTUÁLNĚ
10.03.2015 | NOVÉ MATRIČNÍ FORMULÁŘE

http://hokejbal-sm.cz/dokumenty/formulare/

07.05.2013 | Variabilní symboly 2013

ZDE:

RS - STARŠÍ žÁCI
SO 16.09.2017 | 9:30
9 : 1 (1:1,6:0,2:0)
SO 16.09.2017 | 11:30
4 : 0 (2:0,2:0,0:0)
PÁ 15.09.2017 | 11:00
6 : 1 (3:0,1:1,2:0)
PÁ 15.09.2017 | 13:00
7 : 3 (5:1,1:1,1:1)
Nejbližší utkání - Sobota 23.09.2017
» 10:00 | HBC Hodonín-HBK Kyjov
» 11:00 | HBK Roconaba Zohor (SVK)-HBC Malenovice
» 12:15 | HBC Hodonín-HBK Kyjov
» 13:15 | HBK Roconaba Zohor (SVK)-HBC Malenovice
RS - MLADŠÍ žÁCI
ÚT 08.05.2018 | 15:40
odloženo
Nejbližší utkání - Neděle 15.10.2017
» 10:20 | HBK Medokýš Martin (SVK)-HBC Malenovice
» 11:00 | TJ Sokol Poruba-HbK Karviná
» 11:40 | HBK Medokýš Martin (SVK)-SHC Opava
» 12:20 | HBC Malenovice-HbK Karviná
» 13:00 | TJ Sokol Poruba-HBK Medokýš Martin (SVK)
» 13:40 | SHC Opava-HBC Malenovice
» 14:20 | HbK Karviná-HBK Medokýš Martin (SVK)
» 15:00 | SHC Opava-TJ Sokol Poruba
» 9:00 | HBC Malenovice-TJ Sokol Poruba
» 9:40 | HbK Karviná-SHC Opava
RS - PŘÍPRAVKA

V dané sezóně nebylo dosud odehráno žádné utkání.

Nejbližší utkání - Čtvrtek 28.09.2017
» 10:00 | TJ Sokol Poruba-HbK Karviná
» 10:00 | HBK Medokýš Martin (SVK)-SHC Opava "červení"
» 10:20 | HBC Malenovice-SHC Opava "bílí"
» 10:40 | SHC Opava "bílí"-HbK Karviná
» 11:00 | SHC Opava "červení"-HBC Malenovice
» 11:00 | TJ Sokol Poruba-HBK Medokýš Martin (SVK)
» 11:20 | SHC Opava "bílí"-HBK Medokýš Martin (SVK)
» 11:40 | HbK Karviná-HBC Malenovice
» 11:40 | SHC Opava "červení"-TJ Sokol Poruba
» 12:00 | HBC Malenovice-TJ Sokol Poruba
» 12:20 | HbK Karviná-HBK Medokýš Martin (SVK)
» 12:20 | SHC Opava "bílí"-SHC Opava "červení"
» 12:40 | TJ Sokol Poruba-SHC Opava "bílí"
» 13:00 | HBK Medokýš Martin (SVK)-HBC Malenovice
» 13:00 | SHC Opava "červení"-HbK Karviná

TRÉNINK: Tuky

Tuky, autor: redakce

TRÉNINK:  V minulém článku věnovaném tréninku a výživě sportovců jsme se společně s poradcem Rosťou Hírešem podívali na sacharidy a jejich problematiku. V dalším pokračování zabrousíme k jiným makronutrientům – Tukům. Výživové trendy uplynulých let nebyly k tukům příliš vlídné. K nebesům vyzdvihované sacharidy v podobě snídaňových ovesných vloček, celozrnného chleba, libové šunky apod., upozadily význam tuků bez ohledu na to, o jaké tuky se ve skutečnosti jedná. A právě druh tuku, který přijímáme, je rozhodující. Věděli jste například to, že tuky mohou být i silným antioxidantem?   

 

Rosťo, z toho co jsi na úvod naznačil, dokážu vyvodit, že tuky nejsou jen špatné. Je to tak?

"Ano, existují totiž tuky, které mohou zlepšit výkonnost, jak fyzickou, tak psychickou. Mohou také bojovat se zvýšeným cholesterolem, zlepšit imunitu nebo snížit riziko kardiovaskulárních chorob. Jiné naopak fungují pro-zánětlivě, zvyšují cholesterol a celkově jsou pro organismus zbytečná zátěž."

 

Pojďme se tedy na tuky podívat blíže...
"No, v prvé řadě je třeba zdůraznit, že vyhýbat se tukům je chyba, naše tělo je zkrátka potřebuje. Syntetizuje se pomoci nich mnoho hormonů. Muže bude jistě zajímat zejména testosteron. Pokud máme tuků příliš málo, nebo nedej bože žádné, velmi brzo se nám zhorší regenerace, celkové zdraví a začneme stagnovat."

 

Předpokládám tedy, že tuky lze nějak základně rozdělit.
"Každá potravina, kterou koupíte, obsahuje nějaký druh tuku a v nich je ještě rozdílné spektrum mastných kyselin v různém poměru. Obecně se tuky dají rozdělit na Mononenasycené (MUFA), Polynenasycené (PUFA), Nasycené (živočišné tuky) a Trans tuky. Podle skupenství při pokojové teplotě jsou pak dělitelné na tuky a oleje."

 

Jak je to tedy s mononenasycenými  mastnými kyselinami?
"Tyto tuky jsou obecně nazvané Omega 9 a většina lidi již má povědomí o tom, že existují nějaké Omega 3,6 a 9. Prvním dvěma jmenovaným se věnuje daleko více pozornosti než právě omega 9, což je škoda. Mezi jejich velkou devízou totiž je, že snižují „špatný“ LDL cholesterol a jsou velmi tepelně stabilní - mnohem více než Omega 6."

 

To tedy znamená co?
"I přes to, že se často dočteme opak, jsou tyto tuky vhodné k vaření. Většina zdrojů se totiž opírá o tzv. kouřový bod, což je teplota, kdy se začne olej znehodnocovat. Olivový olej tohoto bodu dosahuje při 191 °C a slunečnicový při 231 °C. Problém je ale v tom, že se neberou v potaz jednotlivé Omega 6 a mastné kyseliny, na které je slunečnicový olej bohatý, a které začnou oxidovat mnohem dříve, než při dosažení kouřového bodu. Proto raději volte na vaření oliváč."

 

Kde tyto tuky najdeme?

"Jde například o avokádo, avokádový olej, olivový nebo palmový olej."

 

Mezi polynennasycené mastné kyseliny tedy patří Omega 3 a Omega 6?
"Přesně tak. Tady se dostáváme do známých vod. Velmi důležité je zmínit jejich vlastnosti. Všechny PUFA se kazí na světle, vlhku, a vzduchu.  Poté se stávají toxickými.  Je tedy žádoucí skladovat je dobře uzavřené, v chladu a suchu."

 

Mezi zdroje Omega 6 tedy patří? 
"Mezi hlavní zdroje patří slunečnicový olej, sojový olej,kukuřičný a řepkový olej. Dále všechny druhy ořechů, které však obsahují také Omega 3 v různém poměru k Omega 6. No a pak arašídy a téměř cokoliv průmyslově zpracovaného."

 

V kontextu snižování LDL cholesterolu jsi hovořil o Omega 9, já ale slyšel, že také Omega 6 má podobné účinky. Jak to tedy je?

"Dalo by se to tak říct. Jejich problém ale spočívá v tom, že mají řadu negativních účinků. V prvé řadě už jednou zmíněná malá tepelná stabilita. Při vaření se tedy znehodnocují a uvolňují se z nich volné radikály, které mají karcinogenní účinek. Nejzásadnější ale je, že působí silně PRO-ZÁNĚTLIVĚ. Bohužel, pokud poměr mastných kyselin v těle Omega 3/Omega 6 dosáhne horšího poměru než 1:4, převáží pro-zánětlivé vlastnosti Omega 6. Většina zmíněných olejů má přitom poměr 1:100 a některé druhy ořechů na tom nejsou o nic lépe."

 

V těle tedy mohou vznikat záněty?

"Ano, mohou. Jde totiž zejména o to, že při tvorbě buněk v těle si tvoříme tzv. lipidové membrány, které si tělo tvoří z mastných kyselin, kterých má k dispozici větší dostatek. Pokud máme v těle poměr horší než 1:4, tělo si je začne tvořit primárně z Omega 6. To zvyšuje jejich propustnost cizorodým látkám a vede k tvorbě zánětů v těle, zhoršení regenerace, ale klidně i k podpoře tvorby těch nejzávažnějších onemocnění."

 

Co tedy dělat?

"Krom zvýšeného příjmu Omega 3 konzumovat také tuky mononenasycené a nasycené."

 

Omega 3 jsou na tom tedy lépe?

"Můžeme to takto pojmout. Tyto kyseliny působí proti zánětlivě, zabraňují rozpadu  krevních destiček a DHA je používána mozkem a nervovými buňkami."

 

V čem je nejvyšší obsah Omega 3?

"Omega 3 leze rozdělit na ALA – Kyselina alfa-linolenová (rostlinný původ), EPA – Kyselina eikosapentaenová a DHA – Kyselina dekosohaxaenová (EPA a DHA jsou živočišného původu).

EPA a DHA najdeme primárně v rybím oleji, a rybách celkově. Ideálně v těch divokých. Také ve kvalitním hovězím masu z farmářských chovů (množství Omega 3 s nekvalitní potravou rapidně klesá), a vajíčka doma chovaných slepic.

Zdroje ALA jsou zejména lněný olej a poslední dobou stále populárnější chia semínka. Nicméně skutečnost je ještě malinko složitější. Takže jen velmi stručně. Je třeba si uvědomit, že ALA jsou rostlinného původu a jedná se o Omega 3 s krátkým řetězcem. Pro tělo jsou tedy nevyužitelné. Aby je tělo využilo, musí je nejprve přeměnit na EPA, přičemž je dobré vědět, že tato konverze je velmi ztrátová - jen cca 6% přijmutích ALA je využito. Ještě méně to tak je u DHA.  Proto si nenechte namluvit opak – Lněný olej a chia semínka jsou jako zdroj Omega 3 NEVHODNÉ!"

 

Pojďme tedy ke třetí skupině. Říkal jsi nenasycené mastné tuky?

"Ano, zde máme tuky se středním řetězcem, dlouhým řetězcem a krátkým. Velmi důležité je říci, že tyto tuky jsou pro tělo nezbytné a slouží jako substrát pro tvorbu testosteronu a dalších životně důležitých hormonů. Je tedy více než žádoucí tyto tuky dodávat,  přes to, že například tuky s dlouhým řetězcem jsou pro tělo hůře metabolizovatelné a „snadněji“ se ukládají. 

 

A zdroje?

"Střední řetězec, tzv. MCT obsahuje kokosový a mléčný tuk. Vyšší tuky (dlouhý řetězec) najdeme v mase či kakaovém másle. No a zdroje nižších tuků (krátký řetězec) jsou bio kokosový olej, bio máslo, ghee, ale také výrobky obsahující mléčný tuk jako tučné sýry, mozzarella, hermelín, brie apod. V tomhle případě se jedná o opravdu velmi prospěšné tuky. Mají silný antioxidační a antibakteriální účinek, téměř nevyplavují inzulín a navíc navozují pocit sytosti po jídle."

 

Zbývají tedy trans tuky. Tyhle budou asi patřit k nejméně užitečným, že?

"Trans tukům je skutečně vhodné se vyhýbat. Vznikají ztužováním rostlinných tuků. Jsou obsaženy ve většině průmyslově zpracovaných výrobků. Obvykle jsou označeny jako „ztužené rostlinné tuky“.

 

A čím konkrétně nám tyto tuky škodí?

"Je toho hodně. Zvyšují špatný LDL cholesterol, ukládají se v podobě tuku do problémových oblastí (např. na břiše), působí PRO zánětlivě a v neposlední řadě zapříčiňují snížené vylučování testosteronu a zvyšují toxicitu těla."

 

To je opravdu hodně informací. Mohl bys to malinko shrnout? Máš nějakou obecnou radu jak postupovat v přijmu tuků?

"Kdybych měl tuto problematiku shrnout, moje rada by zněla asi takto - Vyhýbejte se Trans tukům, snižte příjem Omega 6, zvyšte Omega 3, konzumujte hodně MCT tuků a rozhodně se nebojte tuků živočišných. No a v kuchyni vyměňte řepkový a slunečnicový olej za olivový, přepuštěné máslo (ghee), nebo pro českou kuchyni tradiční sádlo."

Vojtěch Novotný | 2017-06-25 15:47:22 | 208x